Dec
19

Къде изчезнаха българските сериали, в-к Капитал, 19.12.2014, част 2

 

 

 

 

част 2:

 

 

Защо местните продуценти останаха с по-малко работа и какви са плановете на телевизиите

Поводи за оптимизъм

Безспорно инвестициите в производството на български сериали са много високи и това е риск за всяка телевизия. Въпреки това нови проекти все пак има. "Производството на български сериали не е замряло, в bTV продължаваме да инвестираме в този жанр, но очакванията на зрителите са високи и само качествени продукти могат да задържат вниманието им", коментират от една от най-гледаните телевизии. През 2015 г. bTV подготвя излъчването на няколко сериала - осми сезон на "Столичани в повече", пети сезон на "Революция Z" и нов сериал "Връзки". Освен тях разработва и нов дългосрочен сериен проект. "Високата инвестиция в създаването на такова съдържание обаче изисква висок зрителски интерес, който да изплати направените разходи. Пазарът изведнъж се насити с голям брой телевизионни истории, не всяка от които успя да задържи вниманието на аудиторията, и това доведе до спирането на редица проекти", обясняват от bTV.

Според програмния директор на БНТ Севда Шишманова сериалите носят на телевизията рейтинг, позициониране на пазара, обществено и професионално признание и възвръщат инвестицията в тях. "БНТ ще определи колко сериала може да произведе в зависимост от бюджета за следващата година. В портфолиото на Студио "Екран" са тийнейджърският "Ескейп", пети сезон на "Под прикритие" и втори сезон на "Четвърта власт". Ние сме обявили позиция за нов сериал и в предстоящата филмова сесия", коментира Шишманова.

За производството на повече качествени български сериали се изисква не само финансов ресурс, но и креативен потенциал. Българският пазар е малък, все още развива своите кадри и трупа опит, което в бъдеще ще направи възможно създаването на повече български продукти.

Защо има смисъл

Производството и излъчването на български сериали повлия положително на пазара. При телевизиите се увеличи гледаемостта, основно в най-гледаното време. А рекламодателите получиха качествени формати и добро съдържание. Освен това се появи и нов феномен – българските звезди от сериалите, които на свой ред стават рекламни лица. В резултат рекламодателят вече ползва адекватна, близка до зрителя, среда за реклама. "Най-ценното на българските сериали е възможността да се развива българският пазар – в това число производството на продукти, киното, продуценти, актьори", коментира медиа директорът на Mindshare Bulgaria Мария Гергинова.

Ръководителят на отдел "Телевизия" в Carat Bulgaria Румяна Стоянова е категорична, че не е настъпил краят на българските сериали, защото те се харесват от телевизионната аудитория, по-близки са до бита и разбирането на хората и отразяват реалната действителност. "Ако престане снимането им, ре700 000 лв. са приходите за БНТ само за 2014 г. от продажба на сериалакламодателите ще загубят уникалната възможност да рекламират продуктите си в една естествена среда и да въздействат на подсъзнателно ниво върху зрителя, който е отегчен от заобикалящия го рекламен шум от стандартната спотова реклама", коментира Стоянова.

Възходът на телевизионните поредици създаде предпоставка да се развие и продуктовото позициониране като нов рекламен канал в България. "Естествено това развива рекламния пазар, акумулира повече средства за продуцентите и медиите. Лошото е, че точно когато започна да се развива, да става интересно, тогава производството на сериали затихна", коментира Димитър Митовски. Ако това затишие продължи, най-големите губещи в крайна сметка ще са зрителите.