|
"Столичаните или ферхунде", в-к Преса, 25.10.2014 г |
"Столичаните или ферхунде"
в. Преса | 25.10.2014 | Стр. 38
Телевизионните продуценти ще създадат контактна група, шеговито наречена от тях "група за натиск". Тя ще влиза в следващото Народно събрание и ще води преговори с депутатите за промяна в правилата за финансиране на българско кино - телевизионно и широкоекранно. Такава идея лансираха през седмицата членовете на продуцентската асоциация в България. В сдружението влизат собствениците на компанията "Дрийм тийм" Любо Нейков и Евтим Милошев, Магърдич и Джуди Халваджиян, Иван и Андрей и още много популярни лица от екрана. Пред новия парламент те ще настояват квотата за българска продукция в телевизионния ефир да се увеличи значително над сегашните 12 процента, залегнали в Закона за радио и телевизия. Според Любо Нейков, Милошев и останалите само така българската киноиндустрия може да се бори с доминацията на турските сериали. Вече седми сезон лентите за ферхунде, ферия, братята Кузей и Гюней господстват в праймтайма на Би Ти Ви. Нейков обяви, че ще иска подкрепа от държавата те да не се излъчват в най-гледаните вечерни часове.
"Не може турските сериали да вървят в прамтайм, а българските артисти, режисьори и продуценти да стоим отстрани и да гледаме като кучета коментира Нейков. - Доколкото някои турски телевизии показват български заглавия, те го правят през нощта. Защо нашите медии ги залагат в най-гледаното си време? Ако държавата не се намеси, скоро родното кино ще загине. Никоя българска продукция не може да се мери с цена от пет-осем хиляди евро, на каквато епизод от турски сериал стига до България."
Продуцентите недоволстват и че големите комерсиални телевизии почти са се отказали от финансирането на български сериали и че бумът на игралното кино у нас е замрял още в зародиш. "Защо през 2011 г. частните канали излъчваха по 4-5 сериала на сезон, а днес в ефира няма нито един? - попита изпълнителният директор на ,Дрийм тийм" Иван Спасов. - Защо НАТФИЗ всяка година бълва нови и нови актьори, след като после пазарът не създава работа за тях?
Преди пет години продуцентите веднъж вече поставиха същите въпроси и поискаха повече гарантирано програмно време. Идеята дойде при хармонизирането на българското законодателство с това на ЕС. Европейската директива обаче определя не по-малко от 10 на сто от ефирното време на телевизиите да се отделя за подкрепа на независимите продуценти. Българските пожелаха, а Министерският съвет ги подкрепи със законопроект, процентът да се завиши до 25. С повторенията квотата можеше да стигне до 50 на сто от общото програмно време.
Идеята бе посрещната на нож от шефовете на Би Ти Ви и Нова тв. Те определиха законопроекта като прекалена административна намеса в програмната независимост. Собствениците на телевизии казаха, че никога не са спирали добрите предложения на външните продуценти и припомниха, че те правят всички риалита и музикални формати.
В крайна сметка през зимата на 2010 г. Народното събрание задължи телевизиите да отделят поне 12 на сто от програмата си за външни продукции. След това дойде бумът на българските сериали и продуцентите временно се отказаха от идеята си за по-сериозна държавна намеса. След излизането на TV7 от битката на големите комерсиални телевизии ангажиментите на външните автори намаляха и проектът за увеличаване на задължителната програмна квота отново излиза на дневен ред.
Стр. 38
http://pressadaily.bg/publication/58290-%E2%80%9E%D0%A1%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5%E2%80%9C-%D0%B8%D0%BB%D0%B8-%D0%A4%D0%B5%D1%80%D1%85%D1%83%D0%BD%D0%B4%D0%B5/
|