Oct
27

АТП: Необходима е национална застъпническа кампания за събуждане на политическа воля за цялостна реформа във филмопроизводството

В края на месец октомври 2014 г., Асоциацията на телевизионните продуценти стартира поредица от тематични събития - конференции, с участието на представители на медиите, сдружения, гилдии и професионални съюзи в сферата на телевизионната и филмова индустрии, както и представители на съответните референтни институции. Основни акценти от първото публично събитие на тема: Добри и лоши практики на българския телевизионен пазар", 22-23.10.2014 г.

„Необходима е обща кауза за спасение на националната култура”, заяви г-н Любен Дилов-син по време на Двудневния семинар на тема: „Добри и лоши практики на българския телевизионен пазар”, организиран от Асоциацията на телевизионните продуценти и Медиен клъстер – България. По време на Семинара, в който взеха участие представители на водещите продуцентски компании в страната, представители на Съюза за електронни медии, на Обсерваторията за икономика на културата и други, беше постигнат консенсус, че оцеляването на българската филмова и ТВ индустрия минава през провеждането на национална застъпническа кампания за събуждане на политическа воля за цялостна реформа в сектора.

В страна с над 40% структурна неграмотност е въпрос на национална политика да бъдат взети спешни мерки за защита на българската култура, в т.ч на българските аудио-визуални произведения, които са част от запазването на културната ни идентичност. „Защо държавата инвестира в образование на кадри, които няма как да се реализират на този пазар?”, „Защо финансирането на киноиндустрията е непостоянно и финансирането често се бави?”, „Защо спря т.нар бум на българските сериали и в настоящия сезон по комерсиалните телевизии не се върти нито един изцяо български авторски сериал?”, „Допустимо ли е в един момент комерсиалните телевизии да инвестират в чужди сериали, защото финалната аритметика излиза по на сметка?”, това са само част от поставените от участниците в дискусията въпроси. 

„Има възможности за подпомагане на сектора и индустрията, но за това е необходима обща воля и абсолютна подкрепа от всички заинтересовани страни”, заяви г-н Иван Спасов, изп. директор на продуцентска компания „Дрийм Тийм Филмс”. В своята презентация на тема: Кратка теория за оцеляване на българското телевизионно и филмово производство” той акцентира и върху възможните мерки за защита на сектора, сред които:

·       регламентация на прайм-тайма на телевизиите в т.ч определяне на процент от програмното време в прайм-тайма на националните телевизии, който да бъде предназначен за български продукции;

·         фонд „Кино” - първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;

·         създаване на държавна филмова лотария за подпомагане на киноиндустрията;

·         държавно финансиране за копиране, дублиране, субсидиране и дистрибутиране, което ще улесни износа на аудио-визуални произведения;

·         въвеждане на финансови стимули за всички, които инвестират в кино и телевизионната индустрии и др.

Сред темите в първия ден на Семинара беше и продуктовото позициониране като възможност за генериране на по-високи рекламни приходи за телевизионните оператори, за по-качествено представяне на рекламни продукти и ангажираност за продуцентските компании. „Членовете на Медиен клъстер - България и Асоциацията на телевизионните продуценти ще инициират съвместна среща с Асоциацията на радио и телевизионните оператори и Асоциацията на рекламните агенции за стартирането на законодателна инициатива в посока регламентиране на видовете продуктово позициониране, разходи при реализацията на продуктовото позициониране и други”, обяви Красимир Ванков, собственик на продуцентска компания „Идалго Прадакшънс България”.

Следващите тематични дискусии, които Медиен клъстер - България и Асоциацията на телевизионните продуценти ще организират, са посветени на управлението на продуцентски права /на 28 октомври в хотел „Новотел” – София/ и механизмите за насърчаване на местното производство /19 ноември в хотел „Новотел” – София/.