Oct
17

Благородно, но не и етично

Националният съвет по саморегулация отсъди, че кампания Fairplay на bTV за защита на авторските права нарушава Етичния кодекс

В. „Капитал”, 17.10.2012г., автор: Мария Манолова

 

Видеоклиповете на BTV в защита на авторските права в интернет всъщност "ерозират, а не подхранват усещането за ред и законност и съобразяването с правилата". Това стана ясно от решение на Етичната комисия към Националния съвет по саморегулация (НСС), публикувано днес.

Телевизионните реклами под надслова "Така е честно" се завъртяха в телевизионния ефир през лятото. В първия актьорът Асен Блатечки краде храна от хладилника на човек, който е изтеглил безплатно негов филм от интернет. Сюжетът на втората реклама включва рапъра Криско, който краде колата на момиче, защото тя е откраднала негова песен. Клиповете са част от кампанията на BTV за защита на интелектуалната собственост в интернет Fairplay. Инициативата включва създаването на интернет уебсайт, както и още видеоклипове с различна творческа концепция. Според официалния сайт на Fairplay кампанията е подкрепена от 35 медии. Целта е да се защитят "творци, продуценти, медии, издатели, неправителствени и бизнес организации, творчески съюзи и други носители на авторски права", ощетени от нелегалното разпространение на интелектуални продукти в интернет. 

Четири жалби и една процедура


В началото на август 2012 г. НСС е регистрирал четири жалби срещу видеоклиповете на BTV. В оплакванията се посочва, че рекламите са "неподходящи за деца и злоупотребяват с насилие", "подтикват към саморазправа", "елиминират значението на правоосъдителните и правораздавателните органи" и "поставят знак на равенство между две противоположни деяния - едното разрешено от закона, а другото - наказуемо с принудително лишаване от свобода". На 12 август 2012 г. Етичната комисия открива процедура срещу BTV Media Group на база на четирите оплаквания.

Според официалното становище на медията кампанията има обществена функция "и не е свързана с търговски интерес на медията, нито на който и да било от партньорите" и като такива не попадат в компетенцията на Етичната комисия. От саморегулаторния орган обаче са отхвърлили възражението, тъй като "правилата на Етичния кодекс са приложими и по отношение на социалната реклама". Етичните правила за реклама и търговска комуникация задължават подписалите се под тях да изготвят своите реклами "с чувство на отговорност към потребителя и обществото" и те да бъдат съобразени със закона, благоприлични, почтени, честни и правдиви. От НСС смятат, че BTV Media Group е нарушила именно тези правила.

Една обезсмислена идея

В становището на Етичната комисия се подчертава, че "клипът с начина на поднасяне на проблема обезсмисля неговата иначе благородна цел", тъй като "става дума за голяма национална медия с голямо обществено присъствие и значение и съответно с голяма отговорност".  Според комисията рекламите внушават, че всеки засегнат има "честното право" да отвърне с лични незаконни действия и по този начин да възстанови "справедливостта". "Внушението, че това е забавно и правилно, не е нито социално отговорно, нито вярно", се казва в решението. 

Според становището на BTV в излъченото няма нито насилие, нито саморазправа, зрителят е наясно, че в реалния живот е невъзможно да се разиграе сценарият от клипа". Функциите на Националния съвет по саморегулация са препоръчителни и от решението на Етичната комисия няма как да произтекат финансови санкции за медията. В правомощията на органа е да препоръча свалянето на телевизионните клипове от ефир. Те обаче така или иначе не се излъчват от два месеца, а в началото на септември са излъчени следващите реклами от кампанията, които имат различна творческа концепция. От BTV не коментираха до редакционното приключване на броя, но неофициално източници на "Капитал Daily" заявиха, че телевизията все пак ще обжалват решението на Етичната комисия.