Oct
25

Телевизията е по мутренски модел

 

 

Пробват се да крадат екипа на Господарите

25.10.2012г., Информационна агенция "Dartsnews.bg"

 

 

 

Магърдич Халваджиян се включи в срещата на Европейската асоциация на независимите продуценти заедно с брат си Джуди, организирана на 25 октомври в софийския хотел "Арена ди Сердика". Двамата споделиха какви проблеми срещат българските продуценти и как те са разрешени в съседните европейски страни. Маги не скри, че у нас телевизиите са монополисти и така лишават зрителите от конкуренция и различни предавания. Режисьорът и продуцент на рейтинговия сериал "Седем часа разлика" и брат му, който пък продуцира "Господари на ефира", разказаха, че тв бизнесмоделът ни е още мутренски и е нужна ясна политическа воля за промяна.
 
- На срещата с чуждите ви колеги обсъждахте проблемите, с които се сблъсквате тук на местна почва.
- Ние сме в първи клас сравнение с Европейския съюз, демокрация в България има от 20 г., а частни телевизи от 10-12 г. Няма как да знаем неща, през които те са минали, защото демокрация при тях я има откакто съществуват, правилата при тях са се променяли логично, а не насилствено. Трябва да наваксваме периоди, в които сме били в застой. Всичко това трябва да се промени, включително и мисленето на политиците. Но тези неща няма как да се случат, ако ние се борим и човъркаме. За да има промени е нужно политическо желание.

- Какво промени Асоциацията на независимите продуценти досега?
- Едно от най-важните неща е, че се преборихме за 12% квота за независим продуценти. Но не успяхме да се преборим с дефиницията какво е това продуцент, какво животно е. Когато кажем квотата от тези 12 % не се спазва и искаме СЕМ да ни каже какво отчитат телевизиите, колко е външната продукция, оттам не ни отговарят, защото ни няма в правния мир.

- Какво е желанието на продуцентите – в каква посока да са промените?
- Да имаме законодателство, искаме ясни и точни правила. Когато съществува състезание, няма как да спечелим от това, винаги има победител и победени. Това е в интерес на по-различните продукции и в интерес на зрителя. За нас се отваря пазарът, когато имаме силна BTV, БНТ, Нова тв, ТВ7, тогава има пазар, конкуренция. Защо ми е само един силен играч, а всички отдолу не играят, това е диктат. Тези проблеми европейските продуценти също са ги срещали, имат формулите как се прави, но всичко това минава през законодателна рамка.

- Европейските независими продуценти имат ли проблем с пийпълметрията?
- О, да. Изпратили са ни доклади как е организирана във всяка една страна.  В 90% от случаите пийпълметрията е организация между телевизиите, продуцентите, рекламодателите и рекламните агенции – всички те се интересуват от рейтингите. И ние уж имаме контролни органи, уж се контролира, но никой не знае какво се случа. Не става въпрос да обвиняваме някого дали пийпълметричните данни се манипулират или не, а дали е направено по правилния начин. Ние това искаме и европейският опит сочи това – че пийлметрията е дело на организация, сбор от всички участници. Всички те са собственици на тази пийпълметрична система.

- Нали имате представители в парламента, различните комисии, те не трябва ли да защитават правата ви?
- Имаме си представители в парламента, в комитета за защита на потребители, но в повечето случаи надделява мнението на Асоциацията на радио и телевизионните оператори, там интересите са по-големи и силни и в повечето случаи законодателят се съобразява с тях, а не с нас. Нашата борба е такава – създаваме 80% от продукта, който хората гледат по телевизията,  и трябва да се съобразяват с нас. Иначе ако ние спрем да произвеждаме, ще се окаже, че няма какво да се гледа. Или ще има какво да се гледа, но никой не го гледа, напоследък има много такива примери.  И понеже всъщност телевизията е лицето, хората трябва да се замислят дали наистина е така, или лицето й е това, което излъчва и ние произвеждаме. Затова законът трябва да е ясен с кой да се съобразява – с този, който излъчва, или този, който произвежда.

- Как точно трябва да се дефинира понятието продуцент?
- Когато в закона има ясна дефиниция какво е продуцент, ще се определят какви са не само задълженията му, а и правата. Не е ясно продуцентът какъв е и за какво се бори. Ето аз създавам един продукт от А до Я – събирам екипа, решавам кой ще е режисьор, избирам актьори и в един момент се оказва, че телевизията била продуцент, а тя няма хал хабер какво се прави. Тя си излъчва продукта, той прави страхотни резултати и в един момент казва: "Имаме страшен продукт и сме негови продуценти". Как по дяволите телевизията ще е продуцент като не знае през тези месеци и години, как съм създал този продукт. Единственото, което е направила телевизията е, че е платила за продукта и го е рекламирала.

- С какво е полезна тази среща на независимите продуценти?
- Това е една обмяна на опит. На мен ми действа добре като, че чувам, че не сме сами в тази битка и че хората са минали през подобни неща и са спечелили. Ако едни хора са имали същите проблеми преди 6-7 години и са ги преодолели, значи и за нас съществува надежда. Има светлина в тунела.

- Трябва ли продуцентите да притежават правата за отделните предавания, или трябва да са на телевизиите.
- Ако телевизията е купила формат, значи има права и ми го дава да го произведа, аз съм само изпълнителен продуцент. Но ако аз съм създал нещо е нещо авторско. Зад мен стоят сценаристи, оператори, екипи, но в момента в България всички те нямат авторско право. В България телевизията ти казва, че й преотстъпваш правата за някакъв период, подаряваш ги и се приключва.  А в цял свят авторите на предавания се издържат от това, удържат им се отчисления. Тук става така, защото няма конкуренция. Казват ти – ако не искаш да работиш по този начин, няма. Това не е бизнес модел, а мутренски. Тази работа ще се оправи, когато направим това, което стана с американските сценаристи, ще спрем да работим. И съм сигурен, че ще дойде този момент, ако на някои хора не им уврат главите. Просто Асоциацията на българските продуценти в един момент ще си  изтегли предаванията. Ще продължим да се борим за правата си и да се промени начина на работа, но ако срещнем дебели глави, които не разбират, че по този начин задушават бизнеса и развитието, тогава ще спрем. Искам в моята компания да има щастливи режисьори, сценаристи, оператори, които освен хонорара си за предаването, получават отчисления за авторски права за труда си. Така е редно и така се прави в цял свят. 

- Може ли в България да се случи това – всички да спрат продукциите, все ще се намери някой който да предаде нещата.
- Винаги има някой поп Кръстьо. Американците си знаят правата и като казаха спираме, спряха, а телевизиите умряха.

- Лятото преговаряхте с няколко телевизии, защо не успяхте да подпишете по-изгодни условия?
- Трябва коренно да се променят нещата, не можем да променим едно статукво от 10 години, те си мислят, че така се работи. Но ако ние накараме телевизията да ни плаща отчисления, тя трябва да накара всички кабелни оператори, които разпространяват сигнала, да й плащат отчисления. Но ако те го направят, значи, че ще си вдигнат цената и твоята кабелна телевизия няма да е 12 лв, а 18 лв. Говорим за революция в цялата система, която от 12 г.  е свикнала да работи така, че никой на никого да не плаща. Затова държим такива ниски цени, няма как да гледаш 60 канала и да плащат 12 лв. И всички да са доволни. Проблемът е голям и не опира само до телевизията, тя трябва да се пребори с цялото си разпространение надолу .- оператори и т.н. Това е една дълга битка, но ние сме готови.

- Ще навлязат ли чужди продукции на нашия пазар?
- За големите компании нашият пазар е малък, малък е и рекламния пазар, няма смисъл за тях само да регистрират присъствие. по голям проблем обаче е това, което се случва с компании, които са закачени за нашите телевизии, те са едва ли не собственост на телевизиите. И така на практика ядат от квотата на независимите продуценти, а всъщност реално не са, това е противозаконно. Трябва и с това са се борим, но се вижда, че тези компании не се справят добре и ще си отидат по естествен път. Така спира да има състезание. Представете си, че аз съм единственият продуцент на Нова тв и всичко ми дават на мен да го правя и навсякъде ще виждате моя почерк без значение какво е предаването и всички продукти – новини, ток шоу или любовно предаване ще са по еднакъв начин. В един момент ще се окаже, че не е интересно, хубавото е продуцентите да са различни.
 
- Телевизиите искат да монополизират съдържанието...
- В момента не е проблем, че искат да държат съдържанието, а парите. Те се въртят при тях.  Когато печелиш нещо, трябва да си дадеш сметка какво губиш. Дал си пари за нещо, но се оказва, че те са похарчени напразно, защото то е без съдържание. Телевизията обикновено иска да открадне ноухауто, екипа от продуцента, виждат как работиш и утре те няма. Това е асимилиране. Кака хапе боата виждали ли сте? По малко и постепенно. Сега се опитват да откраднат екипа на „Господари на ефира“, защото те не могат да направят друго.  Един журналист не зададе въпроса за морала – можем ли ние 10 години да създаваме нещо и те да стъпят върху него. Какъв морал трябва да имаш! Не си мълча, когато нещо е несправедливо и удрям по масата и казвам. Искам такава да бъде и журналистиката, а не лекичко да обяснява. За да може истината да удари като камбана и да им стане ясно на хората, трябва да се казва с точни думи.

Ваня Костова
(В интервюто са използвани въпроси и на други медии)