|
Рекламният въздух за БНТ я извежда на крачка от свободата … |
По материали от в. „Капитал”
Депутатите приеха на първо четене промени в медийния закон, които разблокират праймтайма на телевизията
Без спорове и обсъждания Народното събрание вчера одобри на първо четене промените в Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), които разрешават на БНТ да излъчва повече реклама в най-гледаното време и да предлага продуктово позициониране в предаванията си.
Поправките, внесени от представителите на мнозинството в медийната парламентарна комисия, бяха подкрепени от 71 народни представители.
Нито един не беше "против", а четирима гласуваха "въздържал се".
По закон държавната телевизия има право на 15 минути реклама на денонощие и 4 минути на час, като до 1/3 от общия обем на рекламното време може да се използва в най-гледания часови пояс - т. нар. праймтайм от 19 до 22 часа. С предложената от ГЕРБ промяна от закона следва да отпадне ограничението за праймтайма, което дава възможност на БНТ, ако пожелае, да продаде цялото си рекламно време само в най-гледания часови пояс. Практиката досега показва, че рекламодателите проявяват най-голям интерес да рекламират именно в праймтайма на БНТ, който обхваща "По света и у нас" и вечерния филм.
Другата законова промяна, която дава шанс на БНТ да набира повече рекламни инвестиции, е отпадането на ограничението за продуктово позициониране.
Досега телевизията имаше право да позиционира продукти единствено във филми и сериали и никъде другаде.
След промяната обаче ще остане ограничението единствено за новините, детските и религиозните предавания.
БНТ отдавна настоява да отпадне невъзможността за показването на марки и продукти и в шоу и развлекателните предавания,
което ще бъде стимул и за външните продуценти, които работят с канала.
Този тип реклама представлява брандиране на определени продукти в едно предаване и се прилага отдавна в САЩ.
Например водещият и неговите гости да пият от чаши Coca-Cola, отделните рубрики в предаването са спонсорирани от различни компании,
музикантите от оркестъра свирят на определена марка инструменти и т.н.
До момента това беше разрешено само на частните медии и на външните продукции. БНТ имаше право да позиционира продукти единствено във филми или сериали, никъде другаде.
Досега винаги, когато законодателят е посягал да прави промени в правилата за рекламиране в БНТ , търговските медии винаги са реагирали остро.
Този път подозрително мълчат.
Депутатите от ГЕРБ предлагат в закона да бъде променена точката, която засяга и сателитното излъчване на програмите на БНТ и БНР. Промяната означава, че държавата поема ангажимента да обезпечи финансово излъчването на сателитните програми на медиите. За БНР разходът за сатeлитно излъчване не е голям и е в рамките на 12-15 хил. лв. годишно, но за БНТ той е много по голям. От БНТ обаче не коментират сумата, защото е "търговска тайна".
В единственото изказване по законопроекта Асен Агов от "Синята коалиция", който е бивш генерален директор на БНТ, подкрепи промените и отбеляза, че финансовото състояние на БНТ е нестабилно. По думите му в държавната телевизия има сериозна реформа, програмата е повишила чувствително качеството си, но бюджетът не е достатъчен.
Агов отбеляза, че когато са приемани сегашните ограничения за реклама, БТК, чиято преносна мрежа използва държавната телевизия, също е била държавна, а сега компания вече е частна и БНТ плаща такса за обслужване.
По процедура оттук нататък текстът за промени в медийния закон трябва да се върне за второ четене в ресорната парламентарна комисия, след което да бъде внесена за второ четене и гласуване в зала. Ако и това стане безпрепятствено в рамките на следващата седмица, на практика от средата на юли БНТ ще може да промени рекламната си политика и да стане пряк конкурент на частните телевизии за тази част от рекламния пазар.
|