Jun
02

Сериали в повече (трета част)

 

1.     Предпоставки за развитието на телевизионното кино творчество

Автор: Мая Василева

 

Българският медиен пазар, малък и зависим от преките чужди инвестиции, е пряко повлиян от европейската философия за културно многообразие и характерен облик на местното телевизионно произведство  с цел изграждане на общ и добре развит аудиовизуален пазар, който успешно да конкурира и да противостои на американските продукции. В това отношение Директивата за аудиовизуални медийни услуги е необходимата нормативна база, която извежда с приоритет създаването и излъчването на европейска продукция, насърчава независимите продуценти към усилено производство и приоретизира разработването на проекти с културна насоченост и със скрити механизми за търговски послания – важен ключ в търсенето на опции да се инвестира в ново и ново съдържание. Целенасоченото развиване на кино направлението в продукциите от европейския аудиовизуален пазар е въпрос на културна традиция в старите страни-членки на Европейския съюз. Сложните икономически предпоставки в държавите от Централна и Източна Европа изискват от местните производители да се включат в циркулацията на европейските продукции според капиталовите ресурси на компаниите от мащаба на малките им пазари и в духа на европейската инициатива за възпитаване на подрастващите поколения чрез въвеждането на занятия за опознаване на киноизкуството в училище. Малките кино и телевизионни пазари не разполагат с ресурсите на големите европейски държави, но се подчиняват и поддържат общата политика за въвеждане на задължителен квотен принцип на излъчване по националните телевизии на европейски произведения, създадени на местен език и дистрибуцирани на общия аудиовизуален пазар. В търсене на подходящата творческа форма за кинематографичните усилия на продуцентите  от малките пазари сериалът е логично и приемливо предложение, съответстващо на начина на живот на съвременния потребител и към тенденцията да специализира вкусовите си предпочитания. Телевизионното кино творчество е компромисният вариант за ограничените бюджети в условия на световна финансова криза и се определя като силен коз в националната политика на която и да е европейска или неевропейска държава за популяризиране на местна култура и модели на подражание. В световен мащаб продуцирането на тв сериали е една от най-динамично развиващите се и доходоносни сфери дори за известни кино режисьори и актьори, които заинтригувани от фабулата на кратките драматургични сюжети, обръщат поглед към телевизията. В България развитието на телевизионното кино творчество се превърна в нишово откритие след дългото изследвани потребителски нагласи на аудиторията чрез закупуваните чужди сериали. От гледна точка на съвместното екипно производство между телевизии и независими продуценти сериалът е творческа територия от взаимен интерес. Серийното производство на филмови едночасови епизоди за един телевизионен сезон преструктурира телевизиите в полза на продуцентския принцип и утвърждава позициите на партньорство на външните продуценти като независими от медията източници на творчески потенциал и самостоятелна редакционна политика.