Делим бизнеса на три типа - за пари, за удоволствие и за морално удовлетворение (21/02/2011 08:00)

Компания:
Име: Иван и Андей

 

Human Capital, 19.02. 2007г.

Иван Христов и Андрей Арнаудов, водещи и продуценти
Познавате ги добре. Иван и Андрей изглежда са перфектната екранна двойка, пасват си идеално. Постигнали са синхрон и в менажирането на проектите си. Голям късмет е, че се познават от 21години. И се допълват по-най добрия начин. Нестандартните водещи, превърнали се в любимци на младото поколение, имат нестандартен подход и в бизнеса - играят на джаги в офиса всеки свободен момент, редуват се в шефстването и делят бизнеса на три категории - за пари, за удоволствие и за морално удовлетворение. Съхранили са познатото чувство за хумор, но казват че са станали по-сериозни и отговорни, налага им се да спазват режим и са редуцирали купоните. Следват приоритетите си и главният е да постигнат нещо, а не да бъдат поредните усмихнати млади хора, които пият алкохол и изкарват по 3-4 безпаметни нощи, макар само като го казват да им звучи великолепно. За да достигнат до сегашния си успех, Иван и Андрей са извървели интензивен път на развитие. Отскоро продуцентската им компания е прерастнала в Балканска. През следващите месеци ще ги видим и в ролята на водещи на световния музикален формат, който се реализира у нас под името Music Idol.        
     
Кога започнахте да се занимавате с ТВ?


А: Израсли сме с атмосферата на телевизията, снимали сме се в предавания още като деца. Реално се занимаваме от 1998 г., в началото съвсем аматьорски в ТВ "Демо", после в "Ден" донякъде по-професионално, което означава, че започнахме да изграждаме екип около нас. Октомври 2001 г. стартирахме по bTV.

Това ли беше границата от полупрофесионалното към професионалното, националният ефир?


И: Много пъти сме ставали свидетели на аматьорски правено предаване по национална телевизия. Националният ефир не винаги задължително означава прфесионализъм. И в кабелните ТВ има хора, които вършат много професионално работата си. Но за голяма част от хората сме популярни от 2001 г. в национален ефир.
А: Разликата в bTV опираше до нашата популярност и до това как работим, иначе екипът се развиваше по плавен начин от 1999 г. насам. Разбира се, срещата ни с bTV и със "Сиа Адвъртайзинг" помогнаха допълнително да се професионализираме. Процесът продължи със "Сблъсък" и "10-те най". Захванахме се и с неща извън ТВ, някои от тях успешни, като Агенцията за запознанства и клуб "Порно". Барът обаче ни омръзна и го затворихме.
А: Ако говорим за екип и някакъв вид бизнес, за първи път тази година работата ни започна да става повече като обем и малко по-мащабна. Едновременно със "Сблъсък" и "10-те най" продуцираме две предавания в Сърбия.

Проектите, които реализирате в Сърбия на какъв етап са?


И: Това са предавания, които сме реализирали тук през годините - "10-те най", което правим и в bTV, и "Рекламна пауза", партньорски със "Сиа". За тази цел основахме сръбска продуцентска компания, която вече работи доста добре, с офис и 7-8 души на заплата. Тези две предавания вървят по "Фокс" ТВ Сърбия (еквивалент на bTV) от два месеца. Имаме устна договорка от следващия ТВ сезон да правим и "Сблъсък". И други проекти имаме в Сърбия, но телевизионните са тези. Освен това по "Фокс Лайф" от един месец отново стартирахме "Рекламна пауза". След около седмица тръгва още едно предаване, "Дежавю".
А: Между светско предаване и сатира, с много чувство за хумор.
И: Покрай старта ни в bTV и сега наскоро се сблъскахме с легенди, че едва ли не сме на заплата при Нико Тупарев и лица на "Сиа". Имаше въпроси от рода, като отивате да водите Мusic Idol, "Седем-осми" платили ли са на "Сиа", вероятно трансферна цена имат предвид. Целта ни винаги е била да си вършим добре работата, не да завяваме кой е шеф и т.н. Струва ми се, че по-важен е продуктът, който се произвежда, а не кой за кого работи.
А: В 21 в. хората работят, имат интереси. Засега, разбира се, продължаваме да си партнираме по много проекти с Нико.

Как подбирате хората, с които работите, как ги оценявате и мотивирате?


И: Става с годините. Като поработиш няколко месеца с един човек, той сам ти показва дали заслужава да бъде задържан или не. Имаме нещо като философия на фирмата. Тъй като сме започнали от малки и много хора са ни търпяли глупостите, знаейки че може би има някакъв талант у нас, хората които взимаме на работа отговарят на същия критерий. Няма човек, който да сме взели научен. Ако има талант, приоритет е да ползваме таланта му, съответно сме склонни да изтърпим някои детски постъпки. Работейки с много хора вече знаем отрано с кой ще стане и с кой не.
А: Единственият начин да намерим хората, е да ги проверим във времето. Не можем да им предложим за добър ден такива пари, които ще им предложи една огромна компания и те трябва да се развият при нас.

Поемате ролята на водещи на новото риалити предаване Music Idol. Какви са очакванията ви?


И:
Почти сигурни сме, че форматът е обречен на успех като компилация от различни неща, доказали се поотделно в телевизията. Журито е разнообразно и звездно – Йорданка, Слави, Глория и Дони.
А: Ако прибавим и нас като един човек, петимата в общи линии покриваме цялата зрителска аудитория и това до голяма степен е гаранция за успеха на шоуто.
И: Изпълнено е със силни емоции, щастие, че продължаваш напред, че оценяват таланта ти или сълзи за това, че примерно Слави ти казва "Не се занимавай никога повече с пеене ". От страна на зрителя, който в същността си е воайор, трябва да се приеме много добре.
А: Има талант-хора, които могат да пеят, и смях-хора, които нямат реална самооценка и изглеждат абсурдно, не могат да изпеят един верен тон, но не го оценяват. Ако не се потискат от това - ОК, имат нужда от изява, за хората ще се създаде хумор. Има и човешки истории, лични съдби.
И: И чисто визуално предаването е изключително добре намерено. Започва се с едни неуверени млади хора, които извървяват дълъг път, за да се превърнат в музикални звезди. Самият декор е изключително стилизиран, сцена с черни завеси и силна синя емблема Music Idol, която става все по-мащабна и по-величествена, докато се стигне накрая до големите мега концерти в НДК. За разлика от "Стар Академи", които започнаха бляскаво от първия ден и бяха затворени в една къща, при нас има голямо развитие, което зрителят ще проследи. От близо 10 хил. кандидати ще остане само един, това ако не е подбор!?
А: И форматът продължава дълго, не става дума за 2-3 месеца, а за половин година.

Как изборът на продуцентите се спря на вас?


И: Първо избират англичаните от FremantleMedia. Българският Music Idol ще се опита да наподоби най-много английския вариант, който е оригиналният. Той е по-добър от всички по простата причина, че има повече неща в себе си. Съдържа комедия, ирония, която поднасят двамата английски водещи и тук вече идва отговорът на въпроса. Това са две момчета, тридесет и няколко годишни, с дебилен вид като нас, малко по-инфантилно присъствие… общо взето подобна история на нашата, дълго време са заедно. Това, което ни спечели за FremantleMedia, е, че сме двама и много наподобяваме английските водещи като стил на изказ, чувство за хумор и т.н. И те се спряха на нас… освен, ако това не е една голяма скрита камера (смее се).

Какво научихте за ТВ бизнес?


А: Преди 5-6 години, когато бяхме доста по-зелени, а горе долу тогава Нико е бил на етапа, на който сме ние сега, четох негово интервю, в което казва, че ТВ е много работа и дисциплина, но задължително и много купон. Дисциплина, защото е свързана с много хора и всеки е зависим от някой друг, ако няма комуникация и съгласуваност, няма как да се получат нещата. За радост ТВ е и шоу и в нея трябва да има елемент, който го няма в много други бизнес сфери.
И: И в основата си по нищо не се различава от всеки друг бизнес. Схемите са същите, лицемерието също и винаги е добре да броиш до десет, преди да вземеш някое решение.
А: Има приходи и разходи, ако разходите станат повече от приходите, фалираш.
И: Ако са равни, пак фалираш и ако всяка година не си направил крачка напред, положително си направил назад. Ние разделяме бизнеса на три типа: един, който правим само и единствено с цел приходи, късаме си нервите, работим от сутрин до вечер, за да реализираме проекти, които имат чисто финансово измерение и ноу-хау естествено. Вторият тип работа, която обичаме да поемаме, е забавление наред с печелението на пари - това е телевизията. Третият тип проекти носят единствено морално удовлетворение. В тази насока е дейността на НО "Българско сдружение за личностна алтернатива". Едно от най-сериозните начинания по този проект е "Ден на кариерата", в който хора с увреждания, на които преди това сме осигурили обучение, се срещат с работодатели… Но за бизнеса дали правиш хамбургери, ТВ предаване или продаваш коли, принципите са едни и същи.

Кой от двама ви е по-рационален от гл.т. на бизнес решенията?


И: Еднакво зле сме. И друг път са питали, даже хора от екипа, кой взима решенията... няма такъв, мисля че сме на периоди, редуваме се, така поемаме глътка въздух. Големият късмет е в това, че се познаваме от 21 г. и няма какво да доказваме един на друг.
А: Аз малко повече се занимавам със сметки, но това не означава, че съм по-рационален, по-добре помня цифри. Рационалното решение е по-доброто решение естествено, така че на който му хрумне. Ако единият не е в час, другият несъзнателно го покрива.

Какво е за вас успехът?


А: Мисля че никой, който в момента успява, не го осъзнава и оценява. Например Music Idol за нас вече не е успех, а нещо, което трябва да свършим. Преди, когато само сме си представяли, че ще продуцираме 6 предавания и ще сме водещи на световен формат, щеше да ни се струва огромен успех. В момента това е една текуща работа. Не го оценяваме като успех, гледаме да свършим работата, да дойде юни и да отидем някъде за десет дни да се печем на слънце.
И: По време на кастинга в Русе имаше хора, които запяват и разбираш, че Господ някак си ги е докоснал и благородно се възхищаваш на това момче или момиче, което смята теб за успял бизнесмен, известен с ТВ предаване. Успехът има различни лица и е трудно да бъде формулиран.

Какво мислите за българския шоубизнес?


И: Събужда се малко по малко. Music Idol е от основните катализатори за поредна вълна на разбуждане в шоубизнеса.
А: Ще дойде момент, в който лицата ще започнат да се продават по-скъпо. В момента да си водещ в България не означава нищо, важните хора са тези зад кадър, продуцентите, рекламните агенции. Никъде по-света не е така. Например звездата е Роби Уилямс, той взима големите кинти, продуцентите също, но няма вариант продуцентът му да е по-богат от него самия. У нас все още е обратното. Но революцията на лицата тепърва предстои. Ние двамата ще сме и губещи и печеливши, защото сме от двете страни на барикадата. Така веднъж сме на далавера като водещи, веднъж на минус като продуценти. Трябва да започнем да се сравняваме с Гърция, където известните певци и водещи вече са милионери. Смешно бедни сме за това, което правим, жалка история. Не може на 300 км. оттук да живеят в друг свят. Мащабите ще нарастват през следващите години като чисто паричен оборот.
И: Но това зависи от начина, по който икономически се развива страната. Ако приемем, че вървим добре, няма как нещата да не се оправят постепенно. До 4-5 години и в България ще се промени положението.