Най-важното в бизнеса е контактът с хората (21/02/2011 08:00)

Компания:
Име: Нико тупарев

 

Най-важното в бизнеса е контактът с хората.

Биг Брадър ме тренира да познавам как мислят хората.

Нико Тупарев, продуцент

Human Capital, 07.08. 2006г.

Нико Тупарев е ТВ продуцент, един от четиримата съдружници в "СИА Адвъртайзинг", компанията с най-много външни продукции в трите национални телевизии. Реализира: "Сделка или не", "Стани богат", "Десетте най", "Сблъсък", "Вкусно", новото толк шоу "На твое място" и други. Тяхна е заслугата и за Биг Брадър, България, най-гледаното шоу до момента в националния ефир. Има проекти и за филми. Винаги е искал да се занимава с кино. Нетипичен бизнесмен, романтичен, върши нещата по нестандартен начин и обича да му е интересно. Не би се поколебал да изгуби пари за малко свободно време. Убеден е, че богатството се изразява в свободата да разполагаш със себе си. А "дали крокодилът е повече зелен или повече плосък" ще ни се отдаде възможност да поразсъждаваме в Биг Брадър 3.        
     
С какво се занимавахте преди да станете продуцент?


Преди да стана продуцент гледах телевизия и кино. Исках да се занимавам с кино, но по това време кино вече не можеше да се прави и започнах да се занимавам с ТВ.

Какво сте завършили?


Учих в колеж, след това завърших маркетинг. Започнах да работя и съм напасвал съм ученето към работата.

А как започна кариерата ви на ТВ продуцент? Как основахте "СИА Адвъртайзинг"?
СИА си съществуваше, мои приятели бяха направили компанията, тя беше по това време рекламна агенция. Аз се включих към тях и впоследствие станахме продуцентска къща. Снимахме клипове, филми, после започнахме да правим предавания. С първото предаване, което направихме, заедно с Каналето бяхме първите две външни продукции по времето на Хачо Бояджиев. Правехме го със Сашо Морфов. Имаше такава стойност "посвещава се на 200 години от раждането и 1 година от смъртта на българското кино", нещо подобно. Всичко тръгна покрай киното. Целият екип приятели, които направихме СИА, са кинаджии. Единият аниматор, друг аниматор и режисьор, останалите оператори. Започнахме да правим реклами, защото не можехме да правим филми. Едно от най-бързо развиващите се звена в компанията за момента е в областта на киното.

Споделяли сте, че имате проекти и за филми. Работите ли върху нещо конкретно?


Не са само планове. Реализираме няколко проекта, работим по международни копродукции, както и с БНТ. Общо взето киното се развива и в момента е по-бързо развиващият се отдел, отколкото телевизията.

Над какво работите в момента?


Аз се занимавам главно с ТВ, Митко Гочев, моят съдружник се занимава с киното, когато се видим си коментираме. На фестивала в Кан са намерили английски копродуцент, общо взето и пари за проекта на Димитър Митовски по българската книга "Мисия Лондон". Със сърби работим по един проект, с Македония в момента реализираме филм.

Кога ще гледаме ваш филм по ТВ?


В момента се замислих, че нямам точна представа за крайни срокове и това как вървят нещата, защото общо взето доста повече работа имам по Биг Брадър и останалите неща. Сега се опитваме да подпомогнем един фестивал в Ню Йорк за българско кино. Що се отнася до събирането на средства и реализацията. Така че, там най-вероятно ще бъдат предложени някои от готовите проекти.

Определяте себе си като романтичен бизнесмен? Какво имате предвид?


Повече обичам работата, отколкото ТВ бизнес. Работя заради удоволствието от самата работа. В СИА сме приятели, караме се, сърдим се. Взаимоотношенията с хората, с които работя, не са поставени на чиста бизнес основа. И отношенията с хората са по-важни, отколкото печалбата. Но и печалбата е достатъчно важна. В България още може да си позволиш да не работиш с някой, защото не ти е симпатичен. На запад бизнесът е лишен от емоции. Нещата са толкова големи, че се работи на други нива, други са корпоративните интереси и т.н. Тук в един момент може да кажеш, дай да помогнем, да направим нещо по-различно, нищо че няма да е комерсиално. Има шанс да стане. С влизането ни в ЕС това ще започне да спира.

Как подбирате хората, с които работите? Смятате ли се за Биг Брадър в отношенията с подчинените си?


Не, не се смятам. За мен най-важни са личните качества. Между другото, в момента отново търся доста хора за проекти, по които имам идеи. Хора, които да са на ръководна позиция като начин на мислене. Хем да са творци, хем да бъдат организирани. В един момент се замислих как се намират такива хора. Единият вариант е да ги вземеш от индустрията, но ние в индустрията сме приятели, не е колегиално. И в коя сфера да намеря хора, които ще бъдат успешни, занимавайки се с ТВ. Това не мога да разбера. Кой е бизнесът, който, ако имаш правилен начин на мислене, може да ти позволи да бъдеш успешен в ТВ? Защото ТВ не е чак толкова специфична. Въпросът е да знаеш какво харесват хората, какво ги вълнува. Е, има и техническа страна на реализацията, разбира се.

Кое е специфичното за този бизнес? На какво го оприличавате?


ТВ бизнес има две страни, едната е тясно специализирана, на техничари, оператори, компютърджии, които просто знаят детайлите на ТВ излъчване. А другите са творци, това са хора, които могат и никога да не се занимават с ТВ. Не е еднозначен бизнес. Аз вярвам, че не трябва да си работил 10 години в ТВ, за да ставаш за ТВ. Трябва да имаш правилния начин на мислене.

Правилен начин на мислене?


Да съумееш да пренебрегнеш това, което мислиш, че е правилно (субективното) и да знаеш кое е правилно за хората. Ако имаш определено виждане за нещата, да се абстрахираш от него, да пренебрегнеш собствения си начин на мислене, защото това предаване се гледа от по-различни хора и твоят начин на мислене не е адекватен с техния. Трябва да им представиш нещата, за да те разберат. Шизофренно състояние. У добрия продуцент трябва да има шизофрения, да може да се отдели от себе си и да говори на хора, с които иначе не се "среща". Например, аз не чета женски списания, но когато правя предаване за жени, трябва да е интересно на тези, които четат женски списания. Да обърна мислите си така, че те да бъдат интересни на жените, чиито проблеми мен не ме вълнуват. Това "обръщане" е много важно за телевизията.

Целенасочен човек ли сте? Смятате ли, че това е най-важното качество за успех, да си поставяш цели, да ги преследваш?


Не съм привърженик на мисълта: една изходна точка, една цел и една права линия. Да, смятам, че целенасочените хора успяват, но пак казвам, успехът в бизнеса не е най-важното, най-важното е да се чувствам добре и да съм в комфорт със себе си. Така че аз съм малко по-особен.

Какво ви прави щастлив? Кои са важните неща за вас?


Успехът в работата ме прави щастлив, личният ми живот и повече свободно време, неща, които си казвам, "аз вече такива неща няма да правя", след това като ги направя ме правят щастлив и се усещам жив. Всеки ден да се случва нещо различно. Не искам да се карам вкъщи, избухвам малко повече вкъщи и това не ме прави щастлив. Обичам да се срещам с хора и да преживявам дните не по един и същ начин. Ето в момента идеята да се отиде на рожден ден в два часа следобед на някаква вила. Ако успея да си подредя нещата, би ме направило щастлив, защото хем си губя времето, хем съм свободен да го направя. Затова казвам, че не съм типичен бизнесмен. Хората са толкова богати, колкото имат свободно време. Аз гледам да имам много свободно време. И ако трябва да загубя един милион, но да работя два часа дневно по-малко, веднага.

Каква е конкуренцията на пазара между основните продуценти?


Конкуренция има и това не е лошо. Смятам, че може и ще става повече. Проблемът е да има по-голям ТВ пазар, повече място за ТВ продуценти. Ако се увеличава броят на ТВ продуценти, а ТВ пазар остава същия, това не е хубаво. Притеснява ме конкуренцията, ако не се увеличава бройката за поръчки на предавания. Обратното е ОК. Но според мен ТВ бизнес ще се пренесе в други пространства. Интернет ще има потребност от продукция. И тя вече може да не е телевизионна, но хората, които правят ТВ, могат да правят съдържание. Съдържанието е най-важното нещо. Смятам, че тепърва ще имаме много повече работа в различни от ТВ медии. На това разчитам.

Как Биг Брадър промени ТВ бизнес у нас, медийната среда?
ТВ трябва, според мен, да шокира и да предизвиква противоречиви емоции, това е смисълът на шоу предаванията. Аз нямам никакъв проблем, че хора не харесват ББ. Искам те да не са съгласни с това, което се случва вътре. Да им е интересно и да го гледат. И аз не съм съгласен с някои неща и затова го гледам, за да видя другата гледна точка. Това още не успяваме да разясним. Например вкарването на Даная, беше с точно тази цел, да стане скандал, да се замислим кой гледа децата, майката на 20г. или бабата на 40г. И като на 20 г. си родила дете значи ли, че трябва да станеш робиня и да нямаш самостоятелен живот? Ако палиш цигара значи ли, че си лоша майка? Аз не казвам моето мнение, но смятам, че това трябва да се коментира от обществото. Когато една жена напуска един мъж курва ли е? А когато мъж изневерява на една жена пич ли е? Това са проблеми на обществото. Опитваме се с ББ да направим предаване, чрез което хората да си задават тези въпроси. Всички казваха, че Елена е най-голямата престъпница и мръсница в държавата. Бях шокиран, че хората мислят така. Гледам предаването в студиото и не мисля по този начин, но хората го казват. Жена, която не е целунала някого дори с език в къщата, стана най-голямата престъпница. ББ е училище, всеки има защо да го гледа, просто има върху какво да се мисли. Това е много по-сериозно предаване. Това е тренировка, доколко познаваме хората. За мен най-важното в бизнеса е контактът с хората. Ако знаеш как да контактуваш с хора си успешен бизнесмен, можеш да им продадеш, да им обясниш, да им помогнеш, можеш да ги използваш. Но трябва да знаеш те как мислят. ББ ме тренира да познавам дали всъщност знам как мислят хората. Така че за мен е ценно и интересно.

Какъв ще е форматът на новия сезон на "Биг Брадър", водещите същите ли са, какво ново ще бъде добавено?


Ще го направим доста по-различен. Сега променяме стила на лайфа в понеделник и по-всяка вероятност ще бъде само Ники Кънчев. Ако има жена съводещ, ще е Евелина. Имаме определена конструкция за този сезон, но всичко зависи от хората, които ще бъдат вътре. Още не сме ги избрали. Но смятам, че ще има доста изненади.

Какви образи търсите?


Дълбоки. Хора, които не са плоски, които могат да те изненадат. Например виждаш една красива жена, в следващия момент разбираш, че тя е нещастна. "Крокодилът е повече плосък или повече зелен?" За един е просто плосък, друг вижда, че е зелен. Надявам се, че ще съумеем да разкажем една интересна приказка и на хората ще им е приятно да гледат.

Главният редактор Николай Николов също обяви, че този сезон ще бъде "необикновен". Търсите хора с лична драма в живота, история, с която да трогват и заинтригуват, насочвате вниманиети си към ощетените от живота, "различните". Ако е така, да очакваме ли един силно драматичен сезон?


Не смятам, че досега не е имало драми. И в първия и във втория сезон имаше драми, хора, които си тръгнаха, хора, които съжаляваха, че са влезли, други че не са влезли. Драма винаги има. Ще имаме 12 или Х човека, които ще бъдат там. Това е страшно важно за тях, те не са дошли за три месеца на почивка да прекарат зимата. Това е кръстопът в живота им. И те трябва да го осъзнаят, а ние трябва да сме отговорни към това, че те са готови да направят тази промяна в живота си пред цяла България.

Ще има ли конкурентна битка между риалити предаванията? В есенната си програмна схема ще влезете в пряка конкуренция с БТВ и новото шоу Survivor. Какви са очакванията ви?
Със сигурност, 100%. За първи път ще има, много по-сериозна. "Красавицата и отличникът" няма какво да се коментира. "Шейново" го харесвам, но посмъртно не може да бъде конкуренция на ББ. За първи път ББ ще има конкуренция като предаване от Survivor. Досега конкуренция са ни били "Отдаденост" по БНТ и някой готин филм или сериал по БТВ. Ние сме се "били" с филми и сериали. За първи път ще имаме битка с нещо реално. Един от най-големите формати в света е Survivor. Аз го харесвам. От визуална гледна точка той е по-красив, все пак имаш остров, но от психологическа е несравнимо. Около теб непрекъснато се разхождат оператори, едно е да имаш малки незабележими камери в ъглите на стаята, друго е да се абстрахираш от едни оператори, които са непрекъснато пред теб. Значи Survivor не е толкова риалити, колкото ББ. Но е едно от най-големите предавания. Аз наистина се надявам ние да ги бием, защото нашето е по-добро, а не защото те не са го направили добре или е неадекватно за България или нещо от сорта. Не е лесно да се направи това предаване и има много потенциал. Ние също искахме да вземем правата на Survivor. Затова не мога да кажа нищо лошо за предаване, което сме харесали и също сме искали да правим.

Рекламата за кастинга на ББ предизвика скандал и негодувание от родни свещеници. Протест бе отправен от шефа на СЕМ Райчо Райков, който призова Светия синод да се намеси срещу подобен тип реклама?
Тяхно право. Това е. Те имат право. Имаме ли ние право да направим тази реклама? Според мен, да. Те имат ли право да са недоволни? Имат. Но ако смятат, че това не е правилно, добре. Поканени са в предаването, нека обяснят защо. До този момент не са пожелали. Миналия сезон ние бяхме намерили един монах, който искаше да влезе в ББ и не го пуснаха. Пак тяхно право, на никой не мога да се сърдя, че се възползва от правата си. Ако ние правим нещо, то е с локация към хората, няма нищо общо с църквата.
Целта на тази реклама е да бъде провокативна, нека хората се замислят. Аз знам за 7-те смъртни гряха от филма "Седем". Много пъти съм питал хора за 7-те смъртни гряха, за да ги науча. Българинът не знае разликата между 7-те смъртни гряха и десете божи заповеди. Ако смятат, че рекламата е скандална, нека видим за следващата какво ще кажат.