Маги Халваджиян: Не е лесно да си продуцент в България (14/03/2013 08:00)

Компания:
Име:

 Лекция на Маги Халваджиян във Факултет по журналистика и масова комуникация по покана на студенти от Студентски съвет

 

Връзката «образование и бизнес»…

 

Още в самото начало на лекцията продуцентът на някои от най-култовите форматни предавания в българския телевизионен ефир приветства идеята на студентите да го потърсят за откровен разговор, защото все пак са журналисти, а призванието на журналистите е да питат открито и директно. Това е правилният подход – да се търсят практиците в професията. Когато той самият е бил студент, дори не е имало на кого да зададе въпросите си… и разказва следния пример: «Спомням си, че разпитвах преподавателите ми как се прави даден филм, а преди това бях изгледал в Интернет поне десет мейкинга. Те ми обясняваха различни начини, но аз вече знаех, че не е така, както ми казват».

 

Формулата на успеха…

 

Успех в работата се постига, когато човек има вътрешен двигател. Човек си обича работата, когато сутрин се събуди със сто идеи и иска да ги реализира. Ако един млад човек не обича работата си и се чувства потиснат, трябва да я смени и да потърси нещо друго.

 

 

Най-голяма трудност в работата…?

 

Продуцентът в България няма голям избор. Винаги работи за някого – най-често за определена телевизия. Много е трудно продуцентът да отстоява себе си, защото от всички страни се опитват да му наложат политика. Най-сложната задача на продуцента е да отстоява позициите си, да докаже на всички, че е коректен и не се поддава на натиск и това отношение следва да е постоянно за всички, които се пробват да прокарват един или друг интерес. Всичко друго е шоу и занаят, учи се в практиката. Цифрите показват как работи продуцентът – ако показват над 51%, това е показател за отлично свършена работа.

 

Първи самостоятелен проект…

 

Първото ми предаване беше за запознанство. Реализирахме го като авторски проект в телевизия МСАТ. Идеята на предаването беше съвсем простичка. Избирахме си един човек, на когото да намерим гадже. Сприрахме по улиците най-различни дами и ги уговаряхме да пият по едно кафе и гледахме дали ще се получи нещо от това запознанство. Предаването вървя четири години и беше супер успешно. Оженихме няколко двойки. Съвсем просто като концепция, то показва още веднъж, че гениалните идеи не искат пари. Помага още и факторът, че хората не искат да се натоварват, когато гледат телевизия.

 

Как се правят рейтингови предавания?

 

Рейтингови предавания се правят буквално с много работа – коства здраве, прибиране вкъщи в 3 часа през нощта, да не можеш да си видиш детето и т.н.

Аз съм режисьор по професия. Впоследствие станах продуцент, за да ръководя сам проектите си. Продуцентът носи цялата отговорност за реализацията на телевизинния продукт – от избора на конкретно предаване до това кой да бъде водещ. Ние правим масов продукт – да стигне до възможно най-много зрители. Много е важно също така каква е нагласата на продуцента – аз, например не бих могъл да направя предаване като «Биг Брадър» - не го нося в себе си.

Най-усепеш проект за Вас?

 

Първият сезон на «Великолепната шесторка» ми е най-любим. Успяхме да затворим онзи ужасен дом. За мен най-важното от този проект беше да разбера, че екипът ми може всичко.

Какво е бъдещето на «Господари на ефира»?

 

«Господари на ефира» е наша марка от 10 години. В началото започнахме с наше предаване, след това поискахме лиценза, за да използваме работещи в оригинала елементи. Наскоро проведохме голям кастинг за сценаристи, явиха се над 350 човека, взехме на работа 12.  Резултатите от изчитането на всички текстове показаха, че средното ниво се е покачило, но хората, които наистина имат оригинално мислене са твърде малко.

 

Има ли шанс за младите професионалисти като нас да се реализират в медиите?

 

Разбира се, че имате шанс. Има голям глад за млади хора. Въпросът е да се харесате на някого. Продуцентът търси оригинално мислене. Българинът страда от липса на самочувствие. На нас ни трябват кадърни хора, които да си вярват.