ПРОДУЦЕНТЪТ е изкупителната жертва на ниския РЕЙТИНГ (18/01/2012 08:00)

Компания:
Име:

 

в. «Седмичен Труд» | Емилия ДИМОВА | 18.01.2012

 

Преди кризата беше по-лесно външна продукция да влезе в телевизия, смята Явор Попов от "Супернова Медия" 

 

Явор Попов е съпродуцент в "Супернова Медия" /заедно с режисьорката Милена Будинова/ и е във вече шестгодишно партньорство с bTV. Освен предаванията "Часът на мама" и "Денят е прекрасен", фирмата създаде документални поредици, някои от които пионерски за родния ефир като "Такъв е животът". Сега върви осмата част за геройството "Да бъдеш родител". Първият сезон на документалното риалити получи отличието в категория "Шоу с истински житейски ситуации на 12-ия медиен фестивал в Албена, а поредицата "Новите българи" е награждавана за най-добро тв предаване в категория "Риалити" и с Grand Prix за най-добро предаване в развлекателния жанр.
Продуцентската къща направи риалити поредицата "Опасно близо" за живота на Лили Иванова и "Нашите момичета: Футболни съпруги", както и предаването "Метрополис", което беше спряно скоро след излъчването му. Разговаряме с Явор Попов за правилата на сътрудничеството между външните изпълнители и телевизиите, които не винаги са еднакво изгодни за двете страни.

 

- По какви критерии телевизиите избират продуцентските къщи, с които да осъществят даден проект?

 

- Честно казано, нямам никаква представа! Има много интереси в този бизнес, а оттук произлизат и много намеси в работата. Все още си мисля, че ако имаш добра идея и ти повярват, че ще я направиш за немного пари – може и да стане.

 

- "Супернова Медия" беше сред пионерите на риалити форматите в нашия ефир /"Такъв е животът" е договарян още през 2005-а/. По-лесно ли беше тогава външна продукция да влезе в програмната схема на една телевизия?

 

- Условията оттогава до днес много се измениха. Преди кризата в България имаше бизнес, телевизиите разполагаха с големи бюджети и бяха склонни да пробват и рискуват повече. Сега е много по-сбито откъм бюджети, но като че ли може да се работи с повече телевизии.

 

- Но вие работите главно с bTV. Това ваше предпочитание ли е, или се ангажирате с някаква клауза да не работите и за конкуренцията?

 

- Не е предпочитание – така се случва. bTV до момента имат силна социална ангажираност и нашите проекти, макар и много трудно, намират почва там. Нямаме клаузи да не работим с конкуренти и много се надявам никога да нямаме.

 

- Присъствието на чужди продуцентски компании ще изостри ли конкуренцията в ефира?

 

- Това е вече факт. Откакто се появиха двете компании, гравитиращи около Нова телевизия и bTV/"Паприка Латино" и "МедиаПро Ентъртейнмънт" – бел.ред./, конкуренцията вече се изостри. Според мен по-лоши са последиците от свързаността между телевизия и продуцентска компания. Наблюдаваме няколко такива феномена на българския пазар. Категорично смятам, че от такива връзки зрителят не печели нищо, защото създадените в подобен съюз предавания са изградени на идеята за по-голяма печалба или печалба между близки лица и се произвеждат в неконкурентна среда.

 

- Миналата година започнахте "Метрополис" в Нова, но предаването падна. Помоему беше много интересно и различно, но зле позиционирано /в 20 ч.-бел. ред./. Възможно ли е продуцентът да предяви претенции за часа на излъчване или да защити проекта си срещу рейтингов срив поради неподходящо избрано време? Обратното би означавало, че той е заложник и изкупителна жертва на рейтинга.

 

- Наистина "Метрополис" е прекрасно предаване, което беше зле позиционирано. Това се доказа по време на повторенията през август /от 18 ч. в неделя/, когато на моменти имаше по-висок рейтинг и от bTV. Надявам се тази грешка да се избегне при следващите излъчвания на формата. Но каквито и претенции да имаш за часа на излъчване, в крайна сметка телевизията решава. А трудно можеш да защитиш проект, които тя вече е нарочила. Рейтингът е резултат на много фактори и един от най-важните е волята на медията за бъдещето на определено предаване.

 

- Външните продуценти получават ли пари от рекламните постъпления? Могат ли те да бъдат предмет на договора помежду ви или рекламите са изцяло за телевизията?

 

- Ако говорим за големите телевизии – това е утопия. Никой няма да те остави да му бъркаш в кацата с меда. Ами така де: дал си сума ти пари, за да създадеш телевизия, платил си на бая политици, за да вземеш лиценз и ще дадеш от каймака на някой продуцент?! Абсурд! Ако ти е роднина или е подставено лице – може и да става, не знам. Но нека да бъдем реалисти и да не си правим излишни илюзии.

 

- Вие сте сред членовете на Асоциацията на телевизионните продуценти. Какво трябва да се промени, за да добавите и прилагателното "независими" в името на сдружението?

 

- Мисля, че няма как това да стане в близките години. Противоестествено е в зависима и слаба България всички продуценти да са независими. Трябва да сме апостоли, за да се противопоставим на апатията на цял един народ!

 

- След натрупания опит в документалните поредици има ли амбиции "Супернова Медия" да прави и игрален сериал?

- През годините много проекти ни минаха през ръцете. Едни се реализираха, други не. Имахме и проект за сериал по чужд формат, но нищо не стана. В близко бъдеще нямаме такива планове.

 

- А успя ли вашата фирма да се вреди до европейски пари по някоя от оперативните програми, за да купи ново оборудване и техника?

 

- Думата "вреди" не ми харесва. Кандидатствахме два пъти и втория успяхме. Но не защото някой ни уреди, а защото след първия неуспех наехме на работа във фирмата ни специалист по усвояване на пари от европейски програми. Още пари не сме видели, но договор за хубава камера подписахме.

 

- Кои са най-важните проекти, които ще осъществявате през 2012 г.?

 

- Към момента се излъчва "Такъв е животът: Да бъдеш родител" по bTV и предаването "Улисима" по UTILISIMA. Не мога да кажа за другите проекти, защото телевизиите преценяват кога да обявят новите си предавания. Мога да кажа, че тази година сме фокусирани върху нещата, в които сме добри – да създаваме позитивни и емоционални предавания.

Стр. 28