“Стъклен дом” е по-гледан в Македония и Хърватия, отколкото у нас (12/11/2011 08:00)

Компания:
Име:

 

 

- Г-н Митовски, увеличиха ли се разходите по снимките на “Под прикритие”? За новия сезон заснехте много взривове, бомби, дори гръмнахте в чисто нов блок. Защо ще има толкова екшън?

- Винаги съм казвал, че добрите филми не се правят само с пари, а и надали за зрителя е важно кое колко струва. За зрителя е важно какво вижда на екран. Със сигурност всеки продуцент иска да вложи повече пари в продукта си, за да може той да изглежда по-добре.

Екшън има, защото, разбира се, това е екшън филм и би било нелепо, ако няма.

 

- С каскадьори и дубльори ли снимате? Не ви ли е страх от нещастни случаи? Дори и на “Непобедимите 2” им се случват.

- За съжаление нито една продукция не е застрахована от нещастни случаи. При нас, както и във всяка друга професия се случват такива неща. Жалко за това, което се случи в “Непобедимите”.

Ние, разбира се, снимаме с най-добрите, които работят не само в България, но и в чужбина. Калоян Воденичаров - Калата, който е шеф на нашите каскади, е дубльор на Брад Пит. Още веднъж, страшно съжалявам за това, което се случи на “Непобедимите”.

- Първият сезон на “Под прикритие” е продаден в САЩ - там, където са изключителни майстори в създаването на екшъни. Какво са харесали на вашия филм?

- Да, първия сезон го продадохме на компанията New Films, голяма заслуга за това има програмната директорка на БНТ Севда Шишманова. Случи се благодарение на това, че филмът е много качествен. Направен е по всички световни стандарти, говоря и за драматургия, и за продуциране, и за начин на заснемане. Историята е много универсална, тя е такава, каквато може да се гледа навсякъде по света.

 

- Отстрани изглежда много лесно да се продават наши сериали навън. “Стъклен дом” е купен в 5 държави. Това носи ли добри приходи? Защо чужденците вече имат интерес към нашето кино?

- Не мога да разбера защо въпросите се въртят около финансовата част. Разбира се, че всеки продуцент иска да продава в колкото се може повече територии, защото това е истинският продуцентски бизнес. Нашето кино стана по-комуникативно, започна да спазва принципите на киното и да разказва на модерния световен киноезик.

 

- Какви са отзивите от излъчванията на “Стъклен дом” навън?

- Отзивите са много добри. Дори знам, че в някои от балканските страни като Македония и Хърватия сериалът е по-гледан, отколкото в България. Там зрителите го чакат с огромен интерес.

 

- Кои нови герои ще видим в продължението на “Под прикритие”? За “Стъклен дом” пуснахте автореклама, че някой ще загине. А по БНТ какво ще се случи?

По БНТ също ще загинат хора, така както и по Би Ти Ви, но в крайна сметка това е филм. Героите ще се влюбват, ще се мразят, понякога дори ще се убиват. Неща съвсем нормални за един филм. Гледайте и ще разберете.

 

- Заради Стефан Данаилов ли забавихте връщането на “Стъклен дом” по Би Ти Ви?

- Не, няма такова нещо. Програмната схема беше такава, че “Гласът на България” трябваше да свърши и веднага след него да почне “Стъклен дом”, както и стана.

 

- И Съветът за електронни медии имаше становище за участието на Данаилов в сериала по време на предизборна кампания, т.е. ще бъде реклама. Как оценявате политическите реклами, които изгледахме?

- Аз съм доста далече от тези неща и никога не съм се занимавал с политическа реклама. Смятам, че можеше да се подходи много по-добре, много по-професионално. Но както и да е това в България, на този етап се случва по този начин. Не мога да коментирам становището на СЕМ, за което, предполагам, те имат сериозна аргументация.

В крайна сметка “Стъклен дом” се излъчи след изборите, така че всички са доволни.

 

- Коя реклама продава политиците най-добре?

- Успешната. Историята в “Под прикритие” е универсална, може да се гледа навсякъде по света

 

- Добре или зле е политиката да се намесва в културата?

- Никак не е добре политиката да се намесва в културата, защото е ясно, че това е някакъв вид цензура. Но културата да се намесва в политиката, това вече е задължително, защото хората, които определят културата, са много наясно как точно трябва да се развива политиката, за да може да тържествува демокрацията.

 

- Диетоложката на “Непобедимите 2” - Енджи Касабие, ще се снима в “Стъклен дом”. Каква ще е ролята й?

- Ролята на Енджи е тайна. Мога да кажа, че няма да играе диетоложка.

 

- На рождения ден на Касабие сте разговаряли със Силвестър Сталоун. Какво си казахте?

- Казахме си, че компанията Lion Gates, която разпространява “Под прикритие”, разпространява и филмите на Сталоун. Говорихме си и за много други неща, които са свързани с кинобизнес, както и за евентуални общи проекти в бъдеще.

 

- Доволен ли сте от успеха на сериалите си? На какво се дължи той?

- Аз съм такъв човек, че никога не съм доволен от това, което се случва сега, и от това, което е постигнато. Винаги съм гледал в бъдещето и винаги съм искал да надграждам нещата, които правя, те да стават все по-добри. Смятам, че е глупаво някой да е доволен от нещо моментно като успех. Трябва да се гледа в бъдещето.

А иначе успехът се дължи на много талант и много труд.

 

- Досущ като Дейвид Линч режисирате само първия епизод и в “Стъклен дом”, и в “Под прикритие”, защо? Равен ли се чувствате на Линч и големите режисьори?

- Не мога да се чувствам равен на Дейвид Линч, защото Дейвид Линч е Дейвид Линч. За мен е важно режисьорът да има уникални идеи и да бъде себе си. Би било нелепо някой да се опитва да се прави на някой друг, да копира или да се сравнява с него. Бих искал да бъда Димитър Митовски и, дай боже, един ден да питат някого дали се чувства равен на Митовски.

 

- “Под прикритие” тръгва на 20 ноември. Между двата сериала има състезание за рейтинг, тъй като се излъчват по различни телевизии. Можете ли да кажете коя ваша рожба е по-добра?

- Ако някой може да каже кое от двете си деца обича повече, и аз бих казал кой от двата сериала харесвам повече. Обичам ги еднакво.

 

- В какви сгради се развива действието на “Стъклен дом” и “Под прикритие”? Къщите от турските сериали вече са се превърнали в туристически забележителности. У нас някъде писаха, че една от къщите на “Стъклен дом” е на Брендо, така ли е?

- Не, няма такова нещо. Част от местата, където се снима “Стъклен дом”, също са туристически забележителности, имам предвид моловете.

 

- Имате ли амбиция “Стъклен дом”, освен че е първият много успешен български сериал, да е и най-дългият? Докога ще го снимате?

- Защо не, но това няма значение. Все още не знам докога ще го снимаме, тъй като това е решение, което ще вземем заедно с Би Ти Ви. Засега дори аз нямам идея как точно ще се развият нещата. Много зависи от рейтинга и от зрителския интерес и, разбира се, от това драматургията да не се изчерпа. Винаги съм казвал, че един сериал трябва да се спре малко преди интересът към него да се изчерпа.

 

- От времето на “Ку-ку” сякаш не са се появявали по телевизията толкова млади хора - актьори, които бързо и трайно да станат известни. Първи ги популяризира “Стъклен дом”. Как се изгражда една млада звезда? Защо това се случи сега, а не преди години?

- Една звезда се изгражда, ако има условия за това. Тъй като едва сега пазарът позволи да се правят и да се продуцират сериали, затова и сега изгряват млади звезди.

 

- Голямата популярност ви застигна след “Мисия Лондон”. Какво се промени за вас оттогава - и професионално, и в личен план?

- Хората в България повярваха, че може да се прави добро комерсиално кино. Иначе аз съм същият човек с две-три години по-стар.

 

- Снимате непрекъснато, а и ходите по световни кинофестивали. Какви са особеностите на българското кино?

- Че не е популярно, ако това може да се нарече особеност. Надявам се и смятам, че български филм в скоро време ще вземе някоя от големите и най-престижни награди

 

- По-лесно ли намирате вече пари за продукциите си?

- Не, пазарът тук е твърде малък, а и пари за кино навсякъде по света се намират трудно.

 

- Как трябва държавата да се грижи за киното и изобщо за културата?

- Смятам, че това е риторичен въпрос и няма смисъл аз да отговарям на него. Този въпрос трябва да бъде адресиран към някой друг.

 

- Може ли изкуството да се самоиздържа? Един спектакъл примерно може да е много качествен, но елитарен и съответно достъпен за малък кръг от хора, което ще е недостатъчно той да се издържа. Това означава ли, че не трябва да съществува?

- Абсурдно е някой да твърди, че изкуството трябва и може да се самоиздържа. Има неща, които биха могли, а други - не. Изкуството трябва да е приоритет на държавната политика и то е важно не от гледна точка на това дали връща парите, а на това, че то е част от културата на една нация.

 

- Правите ли наистина “Мисия Москва”? Докъде сте стигнали?

- Наистина я правя и ето това може би ще бъде един проект, който ще се самоиздържа

 

- Други филми - игрални или сериали, замисляте ли?

- Най-важното за един продуцент е да има много проекти, защото, ако няма, той спира да бъде продуцент.

 

- Какво казват близките ви за успехите? Гледат ли филмите ви?

- Смеят ли да не ги гледат. (Смях.)

 

- Никога не сте говорили за семейството си. Защо?

- Семейството е лична част от моя живот.